Autor Wątek: Starcraft II - To nie clickfest, to głęboka strategia!  (Przeczytany 1966 razy)

Offline MarcinSCII

  • Miszcz APMuff
  • Administrator
  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 72
  • Reputacja +4/-0
  • You remember when i said i kill you last..? I lied
    • Zobacz profil
Starcraft II - To nie clickfest, to głęboka strategia!
« dnia: Styczeń 29, 2015, 01:53:35 pm »
Chciałbym gorąco polecić grę Starcraft II. Niestety wśród grona ludzi którzy się z tą grą zetknęli tylko na trochę lub wcale, panuje przekonanie ze jedynym zwycięskim sposobem na wygrywanie w tej grze to clickfest. To zabobon i wcale nie musisz być super szybki, najważniejsze to bycie dokładnym, ale o tym później.

Podzielę ten post na części, by progresywnie wytłumaczyć dlaczego warto się zaangażować w tą wspaniałą grę. Nie będę opisywał single player (który z resztą jest ciekawy) od razu wskoczymy na głębokie wody multi-player najbardziej hardcorowego RTS'a wszech czasów.

1. Co to za gra?

Starcraft II to klasyczny RTS bez żadnych udziwnień. Gra toczy się w czasie rzeczywistym, naszym głównym celem jest zniszczenie wszystkich budynków przeciwnika. Proste nie?

Do naszej dyspozycji mamy 3 kompletnie różniące się od siebie rasy : odpowiednicy ziemian - Terranie, Odpowiednicy xenomorphów z warhammera - Zergi  oraz wysoko zaawansowana technicznie rasa dumnych wojowników - Protossi. Każda z tych ras  różni się od siebie wyglądem, mechaniką gry oraz jednostkami.

*Terranie to typowi space marines i zarazem najbardziej klasyczna rasa z wielu rtsów, każda jednostka ma odpowiedni timer po której zostanie zbudowana/ wytrenowana, budynki Terran mają opcję przemieszczania się z miejsca na miejsce. Jednostki dzielą się na Biologiczne (BIO) i Mechaniczne (MECH). BIO jest szybkie, masowe  i kruche. Można je leczyć za pomocą medycznych transportowców. MECH jest pozycyjny, powolny i wytrzymały. W większości gier nie będzie możliwości rozwoju dwóch opcji, wiec trzeba się zdecydować już na początku jakim zestawieniem będzie się kopało przeciwnika.

*Zergi to typowa doktryna wojenna sowietów z czasu drugiej wojny światowej. Kupą mości panowie. Jednostki wykluwają się z jaj, które powstają  z larw. Larwy mutuje się w jednostki, po postawieniu odpowiednich organów/budynków. Larwy powstają w wylęgarni i ich proces powstawania przyśpiesza się za pomocą królowych które wstrzykują je co 45 sekund do owego budynku. Zergi maja ułatwioną ekspansję, wylęgarnia jest tańsza od odpowiedników u innych ras, i w większości gier należy agresywnie ulepszać ekonomię. Aby zwyciężyć bitwę Zergami należy stosować taktykę hit and run do momentu w którym jest już pewne ze możemy zmieść jednostki wroga w ostatecznym starciu, należy również dbać o okrążenie przeciwnika.  Jednostki nie są cost effective wiec poteżna ekonomia nastawiona na częste uzupełnianie jednostek to absolutna powinność. Zergi muszą także rozprzestrzeniać maź (creep) na której stawia się budynki natomiast jednostki są na niej 20% szybsze. Zergi to najbardziej mobilna rasa.

*Protossi, kosmiczni samuraje. Dumna i potężna rasa obcych. Technologia przewyższają inne rasy (Nie ma co się martwić, balans jest zachowany dla każdej z ras). Jednostki Protossow są najdroższe i najbardziej cost effective. Maja rasowa umiejętność przyśpieszania budowy od upgrade'ów po jednostki. Potrafią teleportować (jako nowe) swoje jednostki do każdego punktu mapy pod warunkiem ze znajdują się w strefie pylonów. Aby zbudować cokolwiek na mapie trzeba stawiać pylony albowiem w ich obrębie można zasilać budynki. Jeżeli się owe pylony straci budynki staja się bezużyteczne dopóki się ich nie odbuduje. Protossi potrafią maskować swoje jednostki za pomocą statku matki, maja niesamowity DPS i masę różnorakich umiejętności. Psioniczny sztorm zadający AOE, Energetycznych wojowników Archonów, które powstają z poświęcenia dwóch Templariuszy lub Mrocznych Templariuszy. Walkę na ziemi dominują potężne Kolosy, zaś w powietrzu rządzą Tempesty i Lotniskowce. A to tylko niektóre jednostki z ich niesamowitego arsenału.


2. Ladder, drabina, rankingi.

Mecze Starcrafta odbywają się w doskonale zorganizowanym systemie lig. W momencie gdy odbędziemy pierwsze kilka meczów system przydziela odpowiedni rating, i zaklasyfikuje do jednej z 7 lig. Oczywiście by dostać się do dwóch najlepszych, trzeba być bardzo doświadczonym graczem.

* Bronze League - najłatwiejsza ze wszystkich, spotyka się tu lamiących graczy, wystarczy podstawowa wiedza o grze, by wygrywać mecze. Wystarczy budować więcej jednostek od twojego przeciwnika aby odnieść zwycięstwo. Aby nauczyć się grać porządnie należy z niej wyjść jak najszybciej ponieważ nauczy tylko złych nawyków.

* Silver League - tu zaczynają się schodki. Gracze w Silver dalej lamią, ale też stosują bardzo nieczyste zagrywki w early game starając się zakończyć pojedynek jak najszybciej, na ich nieszczęście dalej nie potrafią ustawić lepszej ekonomii. Wystarczy wybronić "rusza" rozwinąć ekonomię i pokarać ich większą ilością jednostek w late game. Kluczem do tego jest nie kontratakować po obronie "rusza" ale inwestycja w ekspansję (2,3,4 bazę wydobywczą) dla lepszej ekonomii. Umiejętność micro lub lawirowania jednostkami nie jest wymagana. Przydaje się opanowanie kilku skrótów klawiszowych które przypisujemy do budynków produkcyjnych i pilnowanie by zawsze powstawały jakieś jednostki, jakieś... byle więcej :)

* Gold League - Zdecydowanie bardziej zaangażowani gracze. Maja już umiejętność budowania w odpowiedniej kolejności by zmaksymalizować daną kompozycje jednostek. Micro (kiting, splitting) już jest wymagane. Wykorzystywanie skrótów klawiszowych jest już podstawą aby być w stanie budować jednostki kiedy atakujesz. Wymagane szybkie przełączanie pomiędzy baza a armia. Używanie umiejętności specjalnych jest już zdecydowanie wymagane.

*Platinum, Diamond League - Schodki idą do góry niestety. Gracze są krwiożerczy, będą stosować wszystkie brudne triki dostępne w metagame. Jest ostro ale wygrywac w takich warunkach to potężna satysfakcja. Różnica pomiędzy platyną i diamentem jest dość spora. W platynie jest jeszcze dopuszczalne popełnianie paru małych błędów, w diamencie zaś toczy się zażarta walka o dostęp do ligi mistrzów. Tutaj liczy się i szybkość i dokładność, setne sekundy mogą zaważyć o wygranej lub przegranej. To prawdopodobnie będzie próg dla starszych graczy jak my. Bez codziennego treningu nie ma co się nastawiać awans.

* Master League - przedsionek piekła, wymagana jest kompletna znajomość metagame, czucie swojej i innych ras. Nie ma miejsca na błędy jeśli przeciwnik ich nie popełnił. Liga Master to zaledwie 2% wszystkich graczy Starcrafta w danym regionie (Regiony to : USA, South-East Asia and Oceania, South Korea (osobny region dla tego jednego kraju, o tym opowiem później) oraz Europa i Rosja. Jest jeszcze jeden region : Chiny ale nikt z poza granic Chin nie ma do niego dostępu.

* Grandmaster League (200 graczy seedowanych z Master League w danym regionie) - Gracze w tej lidze nie traktują już tej gry jak zabawę. Poważnie myślą o profesjonalnej grze i uczestniczą w wyścigu szczurów by dopiąć do TOP 3 gdzie sa "seedowani" do challenger league. Rundy kwalifikacyjnej do....
(można dodać że z w tej lidze odbywa się rekrutacja do profesjonalnych zespołów SCII, gdzie gracz podpisuje kontrakt aby profesjonalnie ćwiczyć do turniejów)

* World Starcraft Championship - Można powiedzieć że to najbardziej prestiżowa liga profesjonalnych graczy Starcrafta poza Koreą Południową. Gracze uczestniczący w tej lidze (jest już prowadzana poza ramami interfejsu lig w grze oraz sponsorowana przez samego Blizzarda and affiliates ;) to najlepsi gracze na świecie (poza Koreą Południową) i wygrywają zawrotne ilości pieniędzy. Są bożyszczami tłumów, zastępy wannabies kopiują ich strategie i to właśnie tu jest tworzona metagame. (Oczywiście poza Koreą Południową)

* Proleague - Bogowie Starcrafta. Turniej odbywający sie w Korei Południowej. Najwyższa klasa SCII na świecie. Jest pod opieką Korean E-Sports Association i tam odbywają się gry poza zasięgiem zwykłych śmiertelników. Gracze przygotowują się do 1 meczu przez 2/3 tygodnie doskonale wiedząc z kim będą grali. Ich zadaniem jest się nauczyć przeciwnika jeszcze przed meczem i stworzyć unikalną strategie na tego jednego gracza. Prawdziwa gra umysłów. Techniki tu stosowane nie przydadzą się w standardowej grze na drabince. Nie to żeby ktoś mógł je powtórzyć tak czy siak. Gracze tej klasy potrafią wykonać aż do 600 unikalnych akcji na minutę. Właśnie stąd powstał MIT o tym że w SCII zawsze wygrywa szybszy. Co jest oczywiście prawdą,ale bez odpowiedniej strategii i planu sama szybkość na nic się nie zda. Nawet o wiele wolniejszy gracz (który i tak jest szybki dla zwykłego śmiertelnika) może totalnie zaskoczyć szybszego zawodnika. Szybkość powinna być nabywana poprzez dokładność.

C.D.N.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2015, 08:12:58 am wysłana przez MarcinSCII »
Gram tylko w dwóch przypadkach, gdy pada deszcz i gdy nie pada.

Offline MarcinSCII

  • Miszcz APMuff
  • Administrator
  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 72
  • Reputacja +4/-0
  • You remember when i said i kill you last..? I lied
    • Zobacz profil
Odp: Starcraft II - To nie clickfest, to gleboka strategia
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 29, 2015, 01:55:25 pm »
3. Jak zacząć?

I. Struktura gry

Starcraft II dzieli się na 3 części.

* Wings of Liberty - Podstawka. Daje możliwość przejścia kampanii Terran. Bardzo dobra metoda zapoznania się z interfejsem gry i podstawami ekonomii. Nie należy traktować jednostek występujących w kampanii na poważnie. Są zmodyfikowane i różnią się znacząco od odpowiedników w multiplayer. Dostępne są 4 poziomy trudności : Easy, Normal, Hard i Brutal. Nawet gdy jesteś początkującym w gatunku RTS nie radziłbym grac na poziomie Easy. Jest zdecydowanie za łatwy i w późniejszych misjach nie czuje się presji. Początkowe misje są banalne nawet na poziomie Brutal.

* Heart of the Swarm - Pierwsza ekspansja ( dzięki Blizzard, że nie bawisz się w durne DLC). Daje możliwość zapoznania się z rasa Zergów. 20 misji z bardzo ciekawa fabula. Zergami gra się świetnie i jest bardzo dużo ciekawych opcji ulepszania jednostek i głównej bohaterki Sary Kerrigan. Taj jak w wypadku podstawki, jednostki są bardzo zmodyfikowane w stosunku do multiplayer. Polecam pograć jeśli się chce zapoznać z mechanika Zergów i przy okazji dowiedzieć się kilku ciekawych rzeczy na ich temat. Aby pograć w Heart of the Swarm wymagana jest podstawka (patrz wyżej :P)

* Legacy of the Void - Legacy of the Void jest dopiero w fazie alpha. Zostanie opublikowana prawdopodobnie pod koniec tego roku. Będzie opowiadać dalsze losy naszych bohaterów ale tym razem z perspektywy Protossów. Jest wiele informacji na temat tej ekspansji. Najciekawsza z nich jest tryb Archon oraz automatyczne turnieje.

-Tryb Archon to 1v1 z malutkim twistem. Gra się 2 na 2 ale tym razem 2 graczy dzieli jedna bazę, dzięki temu jedna osoba może się koncentrować na walce a druga na rozbudowie ekonomii i produkcji jednostek. Będzie to świetny tryb treningowy dla graczy którzy mają stracha przed czeluściami 1v1.

-Automatyczne turnieje jak sama nazwa wskazuje, będą to codzienne turnieje wbudowane w interfejs gry. Będzie to świetnym dodatkiem do już niesamowitej drabinki. Doskonała możliwość sprawdzenia siebie w formacie turniejowym.

Legacy of the Void będzie sprzedawany jako Standalone czyli nie będzie wymagany zakup podstawki i/lub Heart of the Swarm.

Każda z części ma osobna drabinkę. Wings of Liberty (WoL) ma inny zestaw jednostek dla każdej z ras od Heart of the Swarm (HotS). W obecnym momencie WoL jest już w miarę zapomniany i graja w niego tylko jacyś sadyści mentalni, obecna oficjalna drabinka jest ta z dodatku HotS. I tej należy się uczyć, dopóki nie zostanie wydany Legacy of the Void (LotV).

Dla ludzi którzy chcieliby sprawdzić jak się gra bez wydawania pieniędzy, istnieje opcja zainstalowania Starcraft II Starter Edition. Wystarczy założyć konto na battle.net (EU) i można spokojnie ściągać za darmo. Nie można w tej wersji grac w kampanie oraz uczestniczyć w meczach 1v1 na drabince. Można za to grac w Arcade Mode (o tym później) lub drabinkę 2v2,3v3 lub 4v4 oraz FFA (Free for all).

/II. Program Edukacyjny SCII.

Doskonałym rozpoczęciem przygody w SC2 byłoby przejście kampanii. w moim przypadku kampanii nie ruszyłem przez 5 lat od wydania SCII. Jednak jeśli chcesz możesz rzucić się od razu w tryby "multiplayer podobne" przeciwko komputerowi.

W dodatku Heart of the Swarm jest tryb treningowy przeciwko AI, składający się z 3 poziomów.

Następnym krokiem jest udawana drabinka przeciwko komputerowi. Za każdym razem jak zaliczy się kilka wygranych przeciwko kompowi, zwiększa swój poziom trudności od Easy do Elite.

To byłby drugi krok po trybie treningowym. Jak już będziesz niszczył Elite, czas na 3 krok którym jest nie rankingowy multiplayer, Krok drugi zawsze się odbywa na mapach które są aktualne w danym sezonie, tak samo w kroku 3 będziesz grał na tych samych mapach ale teraz już przeciwko żywym graczom. Gratka się powoli zaczyna. W unranked multiplayer system zaczyna mierzyć twój MMR (match making rating). Co to jest w skrócie? Im więcej wygrywasz tym trudniejszych system wybiera ci przeciwników, tak byś idealnie wygrywał tylko 50% swoich meczy. Jeśli zlamisz np 10 gier twój MMR spadnie i zacznie ci wrzucać słabszych graczy dopóki go nie odbudujesz. Haczyk tkwi w tym ze musisz pokonać system który chce byś wygrywa tylko 50% meczy. Aby się podnieść z danej ligi musisz wygrywać ponad 60 % swoich meczy.

4-tym krokiem jest Rankingowe 1v1. Najwspanialszy tryb w SCII. Przygotuj się na to ze będziesz przegrywać. Przygotuj się na pot i drgawki na całym ciele. Przygotuj się na adrenalinę. Właśnie w tym momencie czujesz czym jest SCII. Cały twój trening z AI okazuje się na nic. Musisz się uczyć gry od nowa. Ale nie wszystko poszło na marne. Teraz ta gra ma Cie w objęciach i już nie możesz przestać myśleć o tym jaka strategią mogłeś wygrać wczorajszy mecz. Tu nie ma Spawna jak w BF. Tu bardzo często spędzisz 20 minut w grze i przegrasz nawet nie wiedząc dlaczego przegrałeś.

Tu przychodzi z pomocą system replayów. Można sobie taka grę odtworzyć i zobaczyć wszystko co twój przeciwnik Ci zrobił. Podstawowa forma nauki. Nauka na swoich błędach. Nie wiń przeciwnika ze cie "zruszował". Nie przygotowałeś się. Nie przeprowadziłeś zwiadu. Byleś ślepy. Wykorzystał to. Nie miałeś szans od początku bo nie widziałeś co robi. Dlatego win tylko siebie za swoje przegrane, nie ma tu chłopaków z teamu którzy wg ciebie lamia. Jesteś tylko ty i ten gość z wrogimi tobie jednostkami i jesteś zdany tylko na siebie. Nie ma przebacz.


* Custom Games - dodatkowa opcja treningu przeciwko AI lub kumplom. Można załadować jakakolwiek mapę i ćwiczyć rożne strategie w przyjaznym środowisku swoich własnych kumpli. Opcja dostępna w Starter Edition.


UWAGA - Pomimo tego że, każdy z tych dodatków koncentruje się na danej rasie. W trybie multiplayer każda rasa jest dostępna.

CDN
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2015, 01:29:13 pm wysłana przez MarcinSCII »
Gram tylko w dwóch przypadkach, gdy pada deszcz i gdy nie pada.

Offline MarcinSCII

  • Miszcz APMuff
  • Administrator
  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 72
  • Reputacja +4/-0
  • You remember when i said i kill you last..? I lied
    • Zobacz profil
Odp: Starcraft II - To nie clickfest, to gleboka strategia
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 29, 2015, 01:55:40 pm »
RESERVED
Gram tylko w dwóch przypadkach, gdy pada deszcz i gdy nie pada.

Offline Kreegen

  • Głównodowodzący działaniami na terenie forum
  • Administrator
  • Aktywny użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 206
  • Reputacja +3/-3
  • Banany to bogate źródło potasu
    • Zobacz profil
    • Fotografia i retusz - trochę zawodowego spamu
Odp: Starcraft II - To nie clickfest, to głęboka strategia!
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 30, 2015, 04:52:32 pm »
Świetny materiał. Dzięki za wyjaśnienie czym się ligi różnią :]
http://jewelryretouching.com - the best jewelry retouching services

Offline MarcinSCII

  • Miszcz APMuff
  • Administrator
  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 72
  • Reputacja +4/-0
  • You remember when i said i kill you last..? I lied
    • Zobacz profil
Odp: Starcraft II - To nie clickfest, to głęboka strategia!
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 30, 2015, 08:01:06 pm »
Nie ma sprawy, w następnym odcinku napiszę jak się zabrać za Starcrafta aby to nie było od dupy strony. Opiszę też psychologię przegrywania i treningu. Poradnik będzie nastawiony na dotarcie do Gold League + i będzie specjalnie napisany aby każdy mógł zacząć grać wiedząc o co chodzi. Nawet opisze najbardziej efektywne ustawienia hotkeyów. Chcę by ludzie dołączyli do tej wspaniałej gry. Mogę nawet robić sesje treningowe. Najfajnieszą sprawą jest to ze Starter Edition jest za darmo, a daje dostęp do prawie wszystkich opcji w grze poza kampanią i 1v1 na drabince.
Gram tylko w dwóch przypadkach, gdy pada deszcz i gdy nie pada.

Offline Kura

  • QRA / bronkiszot
  • Administrator
  • Aktywny użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 201
  • Reputacja +5/-1
  • Zwiad, rozpoznanie i brawurowa jazda cinquecento
    • Zobacz profil
Odp: Starcraft II - To nie clickfest, to głęboka strategia!
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 01, 2015, 05:36:41 pm »
Fest referat :) rep+
Steam: QRA bronkiszot
Origin: bronkiszot

Offline Miko

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 2
  • Reputacja +1/-0
    • Zobacz profil
Odp: Starcraft II - To nie clickfest, to głęboka strategia!
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 12, 2015, 08:33:58 pm »
Miło patrzec chociaz przeczytalem tylko to gdzie sadzilem ze beda bledy. Micro jako prawdziwe i dosc opanowane potrzebne jest dopiero w Masters czyli dosc daleko, natomiast male zaczatki i najzwyklejsze podstawy w diamencie. Poza tym micro nie jest do niczego potrzebne i wystarczy dobre macro zeby dosc spokojnie do platyny. No i apropo poradnika sluze pomoca i sam raczej wiele nie pogram zapewne dopoki LotV nie wyjdzie ale referat jest git.  ;)

Offline MarcinSCII

  • Miszcz APMuff
  • Administrator
  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 72
  • Reputacja +4/-0
  • You remember when i said i kill you last..? I lied
    • Zobacz profil
Odp: Starcraft II - To nie clickfest, to głęboka strategia!
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 12, 2015, 08:41:01 pm »
Spoko, jeśli masz czas w sobotę rano chętnie bym Cie wypożyczył do filmiku który chce sklecić o SC II :)
Gram tylko w dwóch przypadkach, gdy pada deszcz i gdy nie pada.